Rozhovor

Ukradené město

Rozhovor s Magdalénou Petrákovou

Festival Luhovaný Vincent―spolek Luhovaný Vincent a Nadační fond Pramen Luhačovice

Jakub Frank

Co je hlavní činností Nadačního fondu Pramen?

Hlavním cílem je povzbudit iniciativitu místních obyvatel. Dát jim prostřednictvím grantu impuls k realizaci vlastních aktivit a taky podporu v průběhu jejich samotné realizace. Nebo také prostřednictvím stipendia možnost rozvíjet se a sebevzdělávat nebo dokončit započatou práci, například publikaci s vazbou na Luhačovice nebo cyklus ilustrací. V centru pozornosti zakladatelů a správní rady fondu stojí kultura, historie, vzdělávání a občanská společnost―komunitnost a sousedství. Samostatným programem fondu jsou literární pobyty na zámku v Luhačovicích―v roce 2020 se konaly čtyři, v roce 2021 jich bylo pět―, určené pro autory/autorky, kteří projdou otevřenou výzvou. Dále vlastní, fondem iniciované projekty typu realizace historických výstav ve veřejném prostoru. Za vlajkovou aktivitu považujeme literární pobyty, v rámci kterých hostující autoři a autorky získají cenný čas a stipendium na vlastní soustředěnou tvorbu. Veřejnost dostává přidanou hodnotu díky vystoupením, jako jsou besedy, autorská čtení a další, nebo díky publikacím, jež obsahují drobný literární výstup, který pro nás a Luhačovice autor/ka připraví v průběhu svého pobytu. Takto autoři Luhačovice umělecky reflektují a zanechávají ve městě svou stopu. V roce 2020 se do otevřené výzvy přihlásilo 43 zájemců, v roce 2021 37, což svědčí o důležitosti programu.

Jaká je četnost vašich aktivit? Mají vaše programy nějaké uzávěrky?

Program podpory fondu je otevřen celoročně, bez uzávěrky. Literární pobyty probíhají od srpna do října, kdy je naše angažmá přirozeně intenzivnější, uzávěrka výzvy je na konci května. Hlavním zájmem fondu není, aby sám pořádal akce. Výjimkou je pořádání setkání s hostujícími literáty/literátkami a také uspořádání benefičního koncertu pro všechny dárce a příznivce fondu jedenkrát do roka.

Věnujete se činnosti organizace na denní bázi?

Správní rada se k projednání své činnosti a hodnocení nových žádostí o podporu schází přibližně jednou za měsíc až dva měsíce. Co se týče managementu fondu, o jeho správu stabilně pečujeme já jako ředitelka a administrátorka Jitka Skovajsová. Obě dostáváme symbolický honorář. Členové správní rady, jeho revizorka i účetní, se ve fondu angažují na dobrovolnické bázi.

Spolupracujete s místní komunitou?

Fond je od samého začátku provázán s šířícím se covidem, který znemožnil jakékoliv setkávání a plánované akce fyzického charakteru. Naplánovaný benefiční koncert jsme museli čtyřikrát zrušit, fondem podpořená Sousedská slavnost byla zrušena dvakrát. Spolupráce s místní komunitou je pro fond klíčová, jde nám především o podněty, které přicházejí právě od ní. Stále se učíme, jak komunikaci s ní efektivně uchopit a jak si získat její pozornost a přízeň. Respektive do místní komunity proniknout. Zatím veškerá komunikace probíhala online.

Už potřebujeme, aby nám příznivější okolnosti konečně dovolily osobní setkání zakladatelů a členů Nadačního fondu Pramen Luhačovice se spoluobčany, milovníky hudby a kultury, dárci, příznivci, podporovateli a širokou luhačovickou veřejností. Za celý rok 2020 téměř nebyla možnost se potkat a naše plány diskutovat a komunikovat normálně, na základě běžného mezilidského kontaktu. Těšíme se, až bude možné ukázat, že za fondem stojí konkrétní lidé, zvědaví a otevření diskuzi. Zakladateli fondu jsou Luhačovjané, členy správní rady jsou čtyři Luhačovjané/Luhačovjanky a jeden Zlíňák. Rádi bychom silně zapůsobili na místní komunitu, aby s námi počítala. Aby kdykoliv kdokoliv, kdo dostane dobrý nápad na projekt, věděl, že se může obrátit na nás a my mu budeme nápomocni v naplnění jeho představ.

Jak kromě nemožnosti se setkávat proměnila izolace v důsledku koronaviru váš způsob fungování, došlo k zásadní nebo dílčí proměně vašeho způsobu práce?

Připojili jsme se k výzvě „Stojíme při vás“. Znění výzvy Prohlášení a závazek českých nadací a dárců ke svým grantistům nám přišlo velmi vhod, přesně korespondovalo s naší potřebou promýšlet, jakou jako fond v koronakrizi zaujmout pozici. Účelem bylo deklarovat, že jsme připraveni poskytnout maximální podporu stávajícím příjemcům grantů, nabídnout maximální možnou flexibilitu, adaptovat grantové výzvy na aktuální potřeby, naslouchat veřejnosti, ale i donorům. Koronavirová pandemie nám mimo jiné připomněla význam zodpovědného solidárního sousedství. Rozhodli jsme se po dobu jarní karantény zajišťovat nákup a doručování časopisů dle vlastního výběru spoluobčanům ve věku nad 65 let. Fond tak luhačovickým seniorům snad alespoň trošku zpříjemnil dlouhé dny nouzového stavu.

Spolupracujete s dalšími organizacemi v regionu, blízkém okolí?

Ano. Spolupracujeme s akciovou společností Lázně Luhačovice, Muzeem luhačovického Zálesí, zlínským nakladatelstvím Archa, s rodinou Thienen-Adlerflycht, kteří poskytují prostory Zámku Luhačovice, dále se ZŠ Luhačovice, Městskou knihovnou Luhačovice, ZUŠ Luhačovice a s dalšími. Program Dobrodruzi je organizovaný společně s Nadací VIA a zaměřený na žáky druhého stupně základních škol a studenty středních škol.

Jak vnímáte způsob fungování kulturních organizací v době environmentální krize, měly by se nějakym způsobem proměnit, usilujete o to?

Rádi z prostředků fondu podpoříme i ekologické projekty, zatím se však žádný žadatel s projektem takového typu nepřihlásil. V etickém kodexu uvádíme: „Nepřijímáme finanční ani věcné dary od firemních nadací zřízených společnostmi ani donorů, kteří se významně podílejí na ekologických škodách, porušování lidských práv nebo na poškozování jiných veřejných zájmů.“

Jaké kanály nejčastěji používáte k propagaci své činnosti na veřejnosti a jak si myslíte, že jsou úspěšné?

Propagujeme se především online a publikujeme články v luhačovických novinách, téměř každý měsíc, ty mají určitě efekt, protože se dostanou všem Luhačovjanům do schránky. Letos jsme také zvolili cestu výlepu plakátů ve městě, abychom upozornili na otevřený grantový program.

Jakým způsobem zajišťujete dlouhodobou udržitelnost svých aktivit?

Dlouhodobou udržitelnost fondu zajišťuje jeho stabilní personální vedení, díky kterému je možné činnost průběžně rozvíjet. Pro udržitelnost je nicméně klíčové financování. Rozpočet fondu stojí na soukromých financích, především příspěvcích čtyř klíčových dárců, kteří stáli u založení fondu a počítají s jeho podporou do budoucna. Dále rozvíjíme fundraisingové aktivity skrze portál Darujme.cz a chystáme také benefiční koncert, ze kterého budou příjmy určeny na další činnost fondu.

Nyní bych se rád zeptal na festival Luhovaný Vincent, jakým způsobem navazuje spolupráci s místní komunitou?

V roce 2021 měl pořadatelský tým asi třicet členů, z toho osm přímo z Luhačovic a dalších osm z blízkého okolí. Asi polovina je tedy spřízněná s regionem, zbytek pochází z různých koutů republiky. Všichni však mají, ať již vrozenou či získanou, silnou osobní vazbu k Luhačovicím. Usilujeme o zapojení místních, ale dlouhodobě se nám to příliš nedaří. Je to dáno ale také tím, že většinou obsazujeme speciální pozice, pro které předpokládáme profesionály v oboru. Naposledy bylo například otevřené výběrové řízení na produkční. Klíčové je pro nás místní publikum, které jsme se letos pokusili oslovit pohlednicovou kampaní přes Českou poštu. Dva tisíce obyvatel Luhačovic dostalo do schránek pohlednici s pozvánkou na festival. Efekt se těžko měří, protože jsme měli program volně přístupný ve veřejném prostoru, chybí možnost doptat se na místo bydliště diváků. Na základě pozorování odhadujeme, že místní obyvatelé tvoří tak čtvrtinu publika. V drtivé většině jsou to přespolní návštěvníci, kulturně orientovaná veřejnost, dále pak turisté (pasanti) a lázeňští hosté. Slabší účast místních letos připisujeme zejména bouři, která zastihla celkem dramaticky luhačovickou hlavní třídu a sídliště první festivalový den. Po zvážení situace jsme se rozhodli festival i přes nastalou situaci uskutečnit s odloženým začátkem. Zároveň jsme nabídli všechny volné ruce našeho štábu k pomoci zasaženým Luhačovjanům. A tuto možnost také otevřeli pro naše návštěvníky a hosty.

Jakým způsobem zajišťujete dlouhodobou udržitelnost festivalu?

Doposud se festivalu podařilo vypracovat spolehlivou funkční platformu, která zahrnuje jak úzkou skupinu organizátorů, kteří se opakovaně spolupodílí na realizaci jednotlivých ročníků festivalu, tak věrnou diváckou základnu a zároveň dlouhodobé podporovatele. Díky této platformě jsme schopni realizovat náš projekt opakovaně a uvažovat o jeho rozvoji v dlouhodobějším horizontu. Dlouhodobým úsilím organizace je rozšiřovat základnu dobrovolníků z řad místních obyvatel. Udržitelnost projektu zabezpečujeme vícezdrojovým financováním. Nicméně pravdou zůstává, že z finančního hlediska festival vzniká de facto každý rok znovu, v podstatě od nuly. Obsahově jsme udržitelní díky skupině patnácti honorovaných profesionálů, kteří na sebe berou zodpovědnost za dílčí pořadatelské funkce, například dramaturgii, koordinaci štábu, produkci, finance, guest service, stavbu, technickou produkci, PR a další. Také díky tomu, že organizace funguje v takovém režimu, je na základě přátelských smluv schopna s relativně minimálním rozpočtem uspořádat řadu velmi kvalitních akcí. Výpočet pro bono by stávající rozpočet znásobil.

Jaké jsou formy místní podpory, kterou získáváte (místní samosprávy, lokální granty, podpora jednotlivců, sponzorství a podobně), pomohla by vám širší podpora a jakého druhu?

Daří se nám prezentovat se v místních médiích, získáváme úlevy a slevy od místních podnikatelů, zejména co se týče ubytování. Ale pomohla by nám samozřejmě širší podpora. Finanční podporu formou dotací čerpáme od Města Luhačovice a Zlínského kraje a mimo region z Ministerstva kultury a ze Státního fondu kultury. Zvažujeme ucházet se o podporu z mezinárodních zdrojů, například Visegrádského fondu, nicméně zatím nám tyto zdroje postačují, tak uvidíme.

Jaký je na festivalu poměr dobrovolnické práce a placené práce?

Hlavní změnou oproti 10. ročníku festivalu v roce 2019 a 11. ročníku v roce 2021 je to, že práce pořadatelů je již honorovaná. V roce 2021 došlo k profesionalizaci pořadatelského týmu, který dosud, po deset ročníků, na festivalu participoval bez nároku na honorář. Abychom mohli nadále odvádět odbornou, zodpovědnou, kreativní práci a festival dále posouvat, je nezbytné lépe nastavit podmínky pro naši práci.

Jaký je ideální vývoj festivalu do budoucna?

Dosud rosteme ve všech ohledech, ale dosáhli jsme úrovně, kterou bychom rádi udrželi. Chceme zůstat malým rodinným festivalem.

Jak vnímáte způsob fungování kulturních organizací v době environmentální krize, měly by se nějakým způsobem proměnit, usilujete o to?

Chceme fungovat udržitelně i v základu, co do energie lidských kapacit a množství výstupů. Dávat přednost kvalitě před kvantitou. Kromě toho máme etický kodex―Luhovaný Vincent v době klimatické změny. Kulturní organizace by se měly proměnit úplně stejně jako celá společnost, jako veškeré jednotky, do kterých je společnost organizovaná. Měli bychom vzít v potaz zdroje a energie, které využíváme, a hledat možnosti, jak je šetřit. Skrze umění dokážeme otevírat, nebo spíš nově artikulovat témata, která nám pomohou nacházet klíč v prohlubování našeho vztahu k přírodě―k čemu máme srdcovou vazbu, to přece nechceme a nebudeme ničit.

Jaké jsou podle vás zásadní problémy Luhačovic a okolí?

Odliv mladých lidí z Luhačovic, nízká občanská angažovanost a možná také sounáležitost s místem, především ze strany turistů a lázeňských hostů. Je možné mluvit o „ukradeném městě“?

Jaká je v Luhačovicích kulturní infrastruktura?

Kulturní infrastruktura nedostatečně slouží místním obyvatelům. Sice je pozoruhodné, že na pět tisíc obyvatel připadá kino, divadlo, kulturák a tak dále. Místní obyvatelé nejsou kulturně saturovaní, a tak vyjíždí za kulturou a zábavou do jiných měst. Aktivity fondu a Luhovaného Vincenta tak zaplňují mezery v kulturní nabídce města. Například festival představuje Luhačovice v atraktivnějším světle a zároveň poskytuje chybějící prostor pro setkání, diskuzi a zábavu, ale také příležitost pro objevování na poli kultury.

Věříte v potenciál umění a kulturních aktivit zlepšovat životní podmínky v místě působení?

Rozhodně! Nejen z chleba jest člověk živ, jak zní jedno motto fondu. Bez duševní stravy bychom nepřežili. Covid se všemi svými omezeními ukázal, jak lidé strádají, a psychické nemoci se šíří, nemůžeme-li se setkávat a společně prožívat. Umění má schopnost koncentrovat životní témata v tresť a nastavovat nám zrcadlo.