Skip to main content
  • Home
  • About
  • Map
  • Publicaton
  • Links
  • Forum
  • Collaboration
  • Contact
  • Čeština
  • English
 

Cartography of (Eco)systems: Black Edition

Browse by region:

  • Pilsen
  • South Bohemia
  • Vysočina
  • South Moravia
  • Zlín
  • Moravia-Silesia
  • Olomouc
  • Pardubice
  • Hradec Králové
  • Liberec
  • Central Bohemia
  • Ústí nad Labem
  • Karlovy Vary
Theme

On the “Mythical” Landscape of the Czech Germans

Vojtěch Kessler

Summary: When the work Social Formation and Symbolic Landscape by the British cultural geographer and historian Denis Cosgrove was first published in the mid-1980s,1 it caused a stir in many fields of study. Although the ideas contained in the work were not entirely new,2 Cosgrove's text soon became the missing foundation on which the intellectual and ideological current dealing with the issue of landscape and space, which had so far stood rather in the background, relied.

In the humanities, the idea of collective identities, collective or historical memories, and in general the notion of collectively shared, more or less instrumentalized imaginaries referring primarily to a commonly conceived past, has long been promoted in various modifications. The conjunctural notion of the “place of memory,” nevertheless, in spite of slowly becoming a fixed phrase, offers in itself, without further explanation, the substantive ambiguity of the connection between memory (history) and localization.

In contrast to the Czechs, who have relatively stable notions of “own” space or landscape,11 German imaginaries consist of a larger number of rather independent closed worlds.12 In addition to the specific intertwining of Czech-German identity with the mountain landscape, components of all-German landscape imagery permeated the language of Czech-German nationalists. Among the most classical of these is the correlation with a dense, wild and unrestrained wooded landscape.23 However, all these images — ideas about the “German” landscape in Bohemia had no objective geomorphological, environmental or urban anchor. They were purely imaginative. Imaginative just like the entire Czech-German identity. And, in fact, as much as any other identity.

 

Mgr. Vojtěch Kessler, Ph.D. graduated in history at the Faculty of Arts of Charles University in Prague and now works as a researcher at the Historical Institute of the Czech Academy of Sciences (19th century department). He completed internships at the Institut für Wirtschafts- und Sozialgeschichte bei Universität Wien. He is interested in military history, the history of everyday life and studies of memory. He is a member of the Society for Research in Military History, the Committee for the Preservation of Monuments of the War of 1866, and the administrator of the Database of Everyday History. He is the author of several individual monographs, including “Memory in Stone: The Second Life of War Memorials”; “Faces of War: The Great War 1914-1918 through the eyes of Czech participants” and “Children Baptized by the Danube: Czech memories of interwar Vienna” and collective monographs such as “Sites of Memory in the Process of Forming the Modern Czech Nation” or “Glory to the Republic! Official Holidays and Celebrations in Interwar Czechoslovakia”.


Notes

1. Cosgrove, Denis E., Social Formation and Symbolic Landscape, London – Madison 1984.

2. Na počátku procesu pronikání prvního z krajních přístupů do historických věd a prakticky i formování vlastního sub-oboru krajinné historie („landscape history“) lze považovat vydání emblematické práce Williama G. Hoskinse Making of the English Landscape v roce 1955 (nejnověji HOSKINS, William G., Making of the English Landscape, London 1995).

3. Druhá světová válka, resp. nacionálně-socialistický režim pojem „prostoru“ zdiskreditoval. Přestože jeho režimní instrumentalizace byla právě sociálně-politickou, paradoxně to vedlo k jeho omezení na obory přírodních věd. Tento trend přetrvával až do 70. let, v Německu až do let 80., kdy dosavadní tabu prolomil až Reinhard Koselleck (Koselleck, Reinhart, Raum und Geschichte [1986], in: TÝŽ, Zeitschichten. Studien zur Historik, Frankfurt am Main 2000, s. 78–96).

4. Šlo především o metodologické inovace v sociálních a historických vědách, počínaje výkladem prostoru a zejména jeho proměn v čase zástupci školy Annales; sociologické teorie Niklase Luhmanna, který nově tematizoval problematiku center a periferií, hranic a jejich vzájemných sociálních a kulturních systémů, epistemologický přístup k prostoru Michela Foucaulta (Foucault, Michael, Different Spaces, in: TÝŽ, Aestetics, Method and Epistemology, New York 1998, s. 117–126); teorie sociálních, náboženských a politických polí jako vícedimenzionálních přístupů Pierra Bourdieua (Bourdieu, Pierre, Sozialer Raum und „Klassen. Leçon sur la leçon, Frankfurt am Main 1985); temporální prostorové teorie Karla Schlögela (Schlögel,Karl, Im Raume lesen wir die Zeit. Über Zivilisationsgeschichte und Geopolitik, München – Wien 2003); psycho-sociální prostorová teorie Georga Simmela (Simmel, Georg, Soziologie, Untersuchungen über die Form der Verfesellscahftung, Frankfurt am Main 1999, zejména s. 461, 687); či sociálně-konstruktivistická teorie Petera L. Bergera a Thomase Luckmanna, která jako jedna z prvních výrazněji pominula ontologickou rovinu prostoru a představila jej jako výsledek sociální interakce pevně ukotvený v diskurzivních perimetrech (Berger, Peter K. – Luckman, Thomas, Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění, Brno 1999).

5. Řezníková, Lenka, Prostor, in: Storchová, Lucie a kol., Koncepty a dějiny – proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014, s. 36.

6. Pauknerová, Karolína, Krajina, in: Storchová, Lucie a kol., Koncepty a dějiny – proměny pojmů v současné historické vědě, Praha 2014, s. 356.

7. Krajinu tak můžeme vnímat jako specifickou konstrukci paměti (Schama, Simon, Krajina a paměť, Praha 2007); nebo jako text (Duncan, James – Duncan, Nancy, (Re)reading the landscape, Environment and Planning D: Society and Space 6, 1988, s. 117–126; v českém prostředí zejména: Tomášek, Martin, Krajiny tvořené slovy. K topologii české literatury devatenáctého století, Praha – Ostrava 2016); nebo jako narativ spojený s případným citovým zaujetím, ať už sentimentem, patosem, či poetikou (např. Weber, Kurt H., Die literarische Landschaft. Zur Geschichte ihrer Entdeckung von der Antike bis zur Gegenwart, 2010); jako obraz (viz Cosgrove 1984) či jako metaforu konverzace, která redukuje vizuální složku krajiny a soustředí se na sluchové vjemy (Karl Benediktsson, Katrín Ann Lund: Conversation with Landscape, Farnham, Burlington 2010).

8. Schama, Simon, Krajina a paměť, Praha 2007, s. 5.

9. Schama, Simon, Krajina a paměť, Praha 2007, s. 65.

10. Pauknerová, Karolína, Cesty antropologa ve městě. O lidských smyslech, městské krajině a antropologii, in: Hroch, Miroslav – Salner, Peter – Soukupová, Blanka, Cesty urbánní antropologie. Tradice – nové směry – identita, Praha, s. 88.

11. Haslinger, Peter, Nation und Territorium im tschechischen politischen Diskurs. 1880–1938, München 2010.

12. Hahnová, Eva – Hahn, Henning, Sudetoněmecká vzpomínání a zapomínání, Praha 2002, s. 9.

13. Šedivý, Miroslav, Zrod německého nacionalismu, Plzeň 2013, s. 85.

14. Judson, Pieter M., Frontiers, Islands, Forests, Stones: Mapping the Geography of a German Identity in the Habsburg Monarchy, 1848-1900, in: YAEGER, Patricia (ed.), The Geography of Identity, Ann Arbor 1996, s. 382–406; TÝŽ, „Whether Race or Conviction Should Be the Standard“. National Identity and Liberal Politics in Nineteenth-Century Austria, Austrian History Yearbook 22, 1991, s. 76–95; TÝŽ, „Not Another Square Foot!“ German Liberalism and the Rhetoric of National Ownership in Nineteenth-Century Austria, Austrian History Yearbook 26, 1995, s. 83–97; TÝŽ, Exclusive Revolutionaries: Liberal Politics, Social Experience, and National Identity in the Austrian Empire, 1848–1914, Ann Arbor 1996.

15. Bahm, Karl, The inconveniences of nationality German bohemians, the disintegration of the Habsburg monarchy, and the attempt to create a sudeten German identity, Nationalities Papers 27, 1999, nr. 3, s. 386.

16. Hahnová, Eva – Hahn, Henning, Sudetoněmecká vzpomínání a zapomínání, Praha 2002, s. 8.

17. Bahm, Karl, The inconveniences of nationality German bohemians, the disintegration of the Habsburg monarchy, and the attempt to create a sudeten German identity, Nationalities Papers 27, 1999, nr. 3, s. 387.

18. Parsche, Julius, Märchen und Sagen aus Deutschböhmen für Kinder und Jungend, Prag 1908.

19. Srov. Bahm, Karl, The inconveniences of nationality German bohemians, the disintegration of the Habsburg monarchy, and the attempt to create a sudeten German identity, Nationalities Papers 27, 1999, nr. 3, s. 386.

20. WIESER, Friedrich, Deutschböhmens Selbstbestimmungsrecht, in: Deutschböhmen, Berlin 1919, s. 225–290.

21. KREBS, Hans – ZOGLMANN, Siegfried, Sudetendeutsche marschiert, Berlin 1938, s. 21.

22. BERNAU, Friedrich [Přemysl Bačkora], Der Böhmerwald, Prag 1887, s. 4. Cit dle SEMOTANOVÁ, Eva, Vyprávěné krajiny, Praha 2018, s. 150.

23. Pro roli lesa v německé kultuře viz REBEL, Karl, Der Wald in der deutschen Kultur, Berlin 1934; KOBER, Julius, Deutscher Wald, Deutsches Volk, [Thüringen] 1935; LEHMANN, Albrecht, Von Menschen und Bäumen: die Deutschen und ihr Wald, Reinbek bei Hamburg 1999.

24. MALKKI, Liisa, National Geographic The Rooting of Peoples and the Territorialization of National Identity Among Scholars and Refugees, Cultural Anthrpology 7, 1992, No. 1, s. 24.

25. ŠEDIVÝ, Miroslav, Zrod německého nacionalismu, Plzeň 2013, s. 153–157.

26. SCHULZE, Hagen, Stát a národ v evropských dějinách, Praha 2003, s. 194–195.

27. KREBS, Hans – ZOGLMANN, Siegfried, Sudetendeutsche marschiert, Berlin 1938, s. 16.

28. LEHMANN, Emil, Der Sudetenraum in Mythos der Völker, Zeitschrift für sudetendeutsche Geschichte 5, 1941/1942, Nr. 1–3, s. 4.

29. „Sudetoněmecká identita je proto fikcí“ (PUSTEJOVSKY, Otfrid, Sudetendeutsche Identität als Abgrenzungs- und Rechtfertigungsideologie, in: Die böhmischen Länder zwischen Ost und West, München 1983, s. 325).

30. SCHLÖGEL, Karl, Im Raume lesen wir die Zeit. Über Zivilisationsgeschichte und Geopolitik, München – Wien 2003, s. 243.

Realization

Agosto Foundation

Partner

Collaboration

Funding

EEA and
Norway Grants